قوی‌ترین آهن‌ربای جهان ۸۰۰ هزار برابر از میدان مغناطیسی زمین قوی‌تر است

میزان برق مورد نیاز برای تولید میدان‌های مغناطیسی قوی‌تر سبب می‌شود که یکی از چالش‌های اساسی در ساخت یک آهن‌ربا با این قدرت، میزان گرمای تولیدی آن باشد

تصویری از آهنربای ساخته شده در دانشگاه چین-CHMFL

دانشمندان در چین قوی‌ترین آهن‌ربای جهان را ساخته‌اند که میدانی مغناطیسی ایجاد می‌کند که از میدان مغناطیسی زمین ۸۰۰ هزار برابر قوی‌تر است.

تیمی از موسسه علوم فیزیکی هِفئی آکادمی علوم (Hefei Institutes of Physical Science) چین، پس از چهار سال پیشرفت کار، برای آهن‌ربای مقاومتی خود به میدان مغناطیسی پایدار ۴۲.۰۲ تسلا دست یافتند.

این رکورد جهانی جدید رکورد پیشین ۴۱.۴ تسلا را، که محققان آزمایشگاه ملی میدان مغناطیسی بالا در فلوریدای ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ ثبت کرده بودند، شکست.

به گفته‌ محققانی که این آهن‌ربا را ساخته‌اند، این آهن‌ربای جدید که رکوردها را شکسته است، ممکن است به دستاوردهای علمی غیرمنتظره‌ای بینجامد، ازجمله مشاهده پدیده‌های جدید کوانتومی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قدرت عظیم آن می‌تواند در زمینه‌هایی چون شیمی و فیزیک تا علوم مواد و زیست درک جدیدی را ارائه دهد و سازندگان آن این ابزار را در دسترس کاربران بین‌المللی قرار داده‌اند.

در دهه‌های اخیر، بیش از ۱۰ جایزه نوبل به اکتشافات علمی اعطا شده است که با استفاده از میدان مغناطیسی بالا به دست آمده‌اند.

یکی از حوزه‌های کلیدی تحقیقاتی در این زمینه، انتقال فاز کوانتومی است که به توضیح رفتار الکترون‌ها در شرایط به‌شدت غیرعادی کمک می‌کند. درک بهتر این حوزه می‌تواند به توسعه نیمه‌رساناهای پیشرفته‌تر منجر شود که در همه چیز، از تلفن‌های هوشمند گرفته تا پنل‌های خورشیدی، به کار می‌روند.

میزان برق مورد نیاز برای تولید میدان‌های مغناطیسی قوی‌تر سبب می‌شود که یکی از چالش‌های اساسی در ساخت یک آهن‌ربا با این قدرت، میزان گرمای تولیدی آن باشد.

آهن‌ربای مقاومتی ۴۲ تسلا برای تولید این میدان رکوردشکن به ۳۲.۳ مگاوات برق نیاز دارد و ابعاد آن به اندازه یک اتاق کوچک است تا از [تولید] گرمای بیش از حد جلوگیری کند.

الکساندر ایتون، فیزیک‌دان ماده چگال در دانشگاه کمبریج که در این دستاورد جدید نقشی نداشته است، گفت: «باید توجیه علمی بسیار قوی‌ای در دست داشته باشید تا [استفاده از] این میزان از منابع را توجیه کنید. هر تسلای اضافی به‌شکل نمایی بهتر از قبلی است.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی